joffee logo
Inloggen

Inloggen


Minder dan 1% van de koffie die we in Nederland drinken komt uit de Dominicaanse Republiek. Dit gaan wij veranderen.


koffie schenken

Ons verhaal

We gaan terug naar het illustere jaar van 2022. Het was op zich niet lang geleden, maar de tijden waren anders. De wereld was een stuk minder geciviliseerd.

Jhonfy had een gesprek met zijn vriendin, Martine. Beide industriële grootverbruikers van koffie. Jhonfy vertelde over hoe het land van zijn roots, de Dominicaanse Republiek, veel hoogwaardige koffieplantages heeft, maar dat het heel moeilijk is om er hier in Nederland aan te komen. En dat terwijl Nederland een land vol koffieconnaisseurs is. In internationale lijstjes valt ons verbruik op: Nederland staat op de 3e plek met gemiddeld 1,84 kopjes per dag. Waarom was er dan nog niemand die de uitstekende Dominicaanse koffie hier op de markt heeft gebracht?

Sommige mensen halen hun schouders op bij het stellen van die vraag en gaan door met hun leven. Maar een bepaald soort persoon, je kent zo'n figuur vast wel uit je eigen omgeving, trekt dan een wenkbrauw op. En die gaat een beetje ongemakkelijk in een stoel zitten te schuiven, omdat er niet stilgezeten kan worden. En jawel, zo'n 12,8 seconden later worden dan de mouwen opgestroopt en 8 maanden en 3 weken later (de parallel met een zwangerschap ligt té voor de hand en maken we daarom hier niet) staat er dan een website live met een vurige missie:

Wij geloven dat alles beter is als je het deelt. Daarom halen wij de beste ambachtelijke Dominicaanse koffie naar Nederland om die met jou te delen en geven we een betere prijs terug aan lokale boeren. Daar worden we allemaal gelukkiger van.

Jhonfy Fernandez

Blije meneer, oprichter & drijvende kracht achter Joffee

Jhonfy met een zak koffiebessen

Grote kans (~ 99%) dat Jhonfy je order verwerkt als je een bestelling plaatst. Hij was voor het laatst in april in de Dominicaanse Republiek. De volgende trip staat alweer op de planning.

koffie op een tafel met een boek

We hebben Joffee opgericht rondom 3 pilaren

Nieuwsgierig

We gaan op ontdekkingstocht diep in de valleien van de Dominicaanse Republiek om jou verrassende en nieuwe smaken te brengen.

Warm

Geef toe, alles is beter als je het deelt. Omdat wij genieten van de koffie geven we ruimhartig terug aan de community die het cultiveert. Wij zijn transparant naar lokale boeren, gaan voor gelijkwaardigheid en betalen altijd eerlijke tarieven.

Gedreven

Wij hebben groot respect voor de ambacht van specialty koffie. Daarin streven we niet alleen naar kwaliteit maar ook naar een eigenwijze smaak.

Beste koffiedrinker,

Joffee is gemaakt voor jou. Er is een best heel grote kans (>99% 🤏) dat je nog nooit Dominicaanse koffie hebt gedronken. En dat terwijl jij je koffiebonen toch echt serieus neemt:

  • Je zoekt zorgvuldig alleen naar verse bonen, omdat je weet dat koffiebonen net als brood het lekkerst zijn binnen 4-6 weken na het branden 🧐
  • Je pinkt weleens een traantje weg bij de supermarktkoffietragedie van kapotgebrande bonen die maanden oud zijn 😢
  • Je gaat liever op zoek naar die ene koffie met het juiste brandprofiel, zodat het unieke karakter van de boon niet verloren gaat en de smaken goed tot uiting komen 🤤

Kortom: jij bent op een permanente ontdekkingstocht naar koffienirvana. En we weten dat jij extreem moeilijk te pleasen bent. Je bent misschien wel een van de meest onmogelijke doelgroepen. En desondanks zijn wij zo naïef dat we alsnog onze nek uitsteken om je te wijzen op onze Dominicaanse koffie. We denken oprecht dat je onze Dominicaanse koffies heel lekker gaat vinden. En zo niet, dan heb je alsnog een lokale boer gesteund met je aankoop en is de wereld er een stukje mooier op.

Thanks,

Jhonfy Fernandez

Oprichter Joffee

Over de oorsprong van Dominicaanse koffie en Joffee Amor, Feliz & Sueño

Door: Jhonfy Fernandez

Hieronder volgen mijn observaties, ervaringen en lessen van het contact met de lokale boeren met wie ik een duurzame samenwerking ben aangegaan om Joffee te creëren.

GESCHIEDENIS VAN VANEGAS GROUP

John Vanegas en zijn broer Juan Vanegas zijn 3 jaar geleden begonnen met het delen van hun kennis op het gebied van de agrarische sector onder de naam Coöperatie Vanegas Group. Juan Vanegas heeft zijn hele leven in Colombia in de sector gewerkt en ervaring opgedaan.

Groep mensen op een koffieplantage in de Dominicaanse Republiek

Van links naar rechts: een werker van een koffieplantage, een Rufino (lokale koffieboer), ik (Jhonfy Fernandez), John Vanegas en zijn boer Juan Vanegas.

Jhonfy in de Dominicaanse Republiek met een lokale koffieboer

Links Rufino (een lokale koffieboer) en rechts ikzelf.

Bij de eerste kennismakingen met de boeren en hun families viel hun meteen op hoe arm de families zijn en hun armoedige levensstandaard. Dit terwijl de boer zich urenlang, 6-7 dagen per week, in het zweet werkt.

Een huis van een koffieboer uit de Jarabacoa-streek.

Dit stimuleerde de broers om meer te doen dan alleen maar de boeren adviseren hoe het beter kan met meer rendement, hogere kwaliteit koffiebonen en minder belasting voor de natuur als gevolg.


De lokale associatie genaamd ASCAJA* heeft beide broers met open armen ontvangen. Juan Vanegas is inmiddels zelfs vice-president van de associatie.

*ASCAJA

*De associatie ASCAJA is een groep van verschillende coöperaties uit het gebied Jarabacoa en omliggende gebieden. Ik doe dus zaken met Coöperatie Vanegas Group. Coöperatie Vanegas Group is onderdeel van ASCAJA. Samen met vele andere coöperaties vormen zij ASCAJA.

De boeren nemen vaak werkers uit het arme buurland Haïti in dienst, zodat ze de mogelijkheden hebben om geld te verdienen en hun familie in Haïti te steunen.

een werker op een plantage

Een werker op een plantage.

Samen met de overige leden van ASCAJA richten ze zich op het sociale, economische en ecologische aspect van de koffiecommunity. Inmiddels zijn er 160 verschillende boeren bij ASCAJA aangesloten. De business zijde van de koffiehandel is vaak voor de boeren onbekend terrein. ASCAJA helpt ze met het ondernemen en de administratieve werkzaamheden. Tevens komen de boeren die lid van ASCAJA zijn, gratis in aanmerking voor de licentie waarmee ze koffie mogen verhandelen. Normaliter is de licentie alleen te verkrijgen tegen betaling.

GROOTSTE UITDAGINGEN VOOR DE COOPERATIES EN ASCAJA

De boeren houden zich nog erg vast aan de traditionele manier van koffie verbouwen en verhandelen. Dit hebben ze van hun ouders geleerd en zien ze als heilig. De Dominicaanse koffiemarkt is in de jaren '70 ingestort wegens een golf aan ziektes voor de koffieplanten. De traditionele manier heeft er nooit voor gezorgd dat de gouden jaren (de periode voor de jaren '70) weer geëvenaard zijn.

Koffieboer drinkt een kopje koffie

Vandaar dat de grootste uitdaging ligt in het “opnieuw” opleiden van de boeren en de volgende generaties. Dit wordt geprobeerd door te adviseren op verschillende thema's; zaaien, onderhouden, oogsten, machines, ecologisch te werk gaan, business etc.

Voorbeeld:

  • Voorheen haalden boeren uit 1 tarea (629 m2) gemiddeld 220kg koffiebonen.
  • Met de nieuwe ontwikkelingen vanuit ASCAJA halen de boeren in het heden gemiddeld 500kg koffiebonen uit 1 tarea.
  • ASCAJA is bezig met het realiseren van een fabriek. Hier kunnen de boeren uit het gebied van gebruikmaken om hun bonen met hogere kwaliteit verder te verwerken tot transportwaardige producten.
  • Tevens kan ASCAJA hiermee garanderen dat de bonen keer op keer van een hogere kwaliteit zijn.

SUSTAINABILITY

De boeren verdienen vaak te weinig geld om door te pakken. De volgende oogst kost namelijk ook eerst een investering. Geld wat ze vaak niet hebben of niet kunnen missen. De kinderen (nieuwe generaties) worden daarom ook gestimuleerd om het familiebedrijf niet over te nemen, maar een andere keuze te maken voor hun toekomst. Hierdoor is de duurzaamheid niet groot. Maar door af te stappen van de traditionele manieren kunnen deze problemen aangepakt worden.

Mijn tante zet een heerlijk kopje lokale Dominicaanse koffie op de traditionele manier.

WAT VERDIENT DE BOER

Het gemiddelde maandinkomen in de Dominicaanse Republiek is € 633 per persoon. Voor de de lage klasse is het € 366 euro per persoon.

Gemiddeld krijgt de koffieboer omgerekend € 165 per maand. Maar dit is afhankelijk van de twee oogstmomenten in het seizoen. Als een oogst (deels) mislukt kan het dus nog lager uitpakken. In de DR zijn de mannen vaak degenen die het geld verdienen. Hiermee moet dus een compleet gezin onderhouden worden.

ongeroosterde dominicaanse koffiebonen

Ongebrande Dominicaanse koffiebonen.

Omgerekend betekent dit dat de boer gemiddeld € 1,38 per kg ontvangt. ASCAJA betaalt de boer € 7,30 per kg. Hiervan dient de boer zelf de kosten te dragen voor het wassen, drogen en verdere proces van de bonen verwerken. Na dit alles blijft er zo’n € 4,70 over voor de boer. Oftewel, 340% meer dan het gemiddelde. Zo wordt de boer eerlijk beloond en blijft hij meer en meer gemotiveerd om hoge kwaliteit bonen af te leveren aan ASCAJA.

HOE WORDT ER OMGEGAAN MET DE NATUUR

Biologische feromonen worden gebruikt om schadelijke insecten bij de plant weg te houden. De feromonen worden in een bakje gedaan en bij de plant gezet. Zo is er geen contact met de plant. Heel anders dan vele doen: schadelijke pesticide op de planten spuiten.

Na de oogst krijgen de boeren twee weken de tijd om het land netjes op te ruimen als ook het afval te scheiden en te laten ophalen door specialisten. Hier ziet ASCAJA op toe. Onder andere op deze manier kan je spreken van echt organische koffie. Maar de certificaten voor organische koffie waar de boeren voor in aanmerking komen zijn simpelweg te duur. Zowel voor de boer als voor ASCAJA. Er is dus geen formeel certificaat.

groepje mensen drinken dominicaanse koffie

Het huis waar ik geboren ben in de Dominicaanse Republiek. Op de foto staan drie van mijn ooms.

SAMENWERKEN

Binnen de Dominicaanse Republiek heerst een sterk saamhorigheids- en collectiviteitsgevoel. De gemeenschap helpt elkaar waar mogelijk. Zo helpen de verschillende associaties in het land ook elkaar. Inmiddels wordt het niveau van ASCAJA als maatstaf gebruikt door de overige associaties.

Man drinkt Dominicaanse koffie

De president van de DR heeft de agrarische sector hoog op zijn agenda staan. Zo besteedt hij meer financiële middelen om de sector, waar de koffieboeren direct van kunnen profiteren, naar een hoger niveau te brengen. De vraag is of dat in 2024, wanneer de nieuwe presidentsverkiezingen zullen zijn, nog steeds het geval zal zijn. 🤞

Alles is beter als je het deelt. Daarom halen wij de beste ambachtelijke Dominicaanse koffie naar Nederland om die met jou te delen en geven we een betere prijs terug aan lokale boeren.

Jhonfy Fernandez

Oprichter Joffee

Benieuwd om verse Joffee te proeven? Vraag meteen je eerste pakket aan.

Het is speciaal gemaakt om door de brievenbus te passen.

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegTerug naar overzicht